53α Δημήτρια | Ημερίδα «Το Ζωντανό Θέατρο του 1968» στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν φέτος από το 1968, και εκδηλώσεις τιμής και κριτικής αποτίμησης πραγματοποιούνται σε όλο τον κόσμο. Ίσως γιατί από το Παρίσι ως το Σικάγο, από την Πράγα ως το Ανόι, από την Λατινική Αμερική ως το Βελιγράδι, το 1968 κατάφερε σε γνωστές και άγνωστες εξεγέρσεις, με όλες τις θετικές και αρνητικές του συνισταμένες, να αγγίξει «όλο» τον κόσμο. Ο Έρικ Χόμπσμπαουμ (Eric Hobsbaum) το ονόμασε «η χρονιά της αποτυχίας των προφητών», κι αυτό αφορούσε όχι μόνο την αποτυχία όσων πίστευαν πως το τέλος της ιδεολογίας θα επικρατούσε στους απογόνους της μεταπολεμικής υλικής ευφορίας της Δύσης, αλλά κι όσους θεωρούσαν πως υπήρχε μια ιδεολογία που θα μπορούσε να οδηγήσει στην ευδαιμονία.

Πραγματικά, ακόμα και στην παρούσα χρονική συγκυρία που σε πολλές περιπτώσεις το εκκρεμές της ιστορικής αποτίμησης έχει μετακινηθεί από το άκρο του ενθουσιασμού στο άκρο της απαξίωσης, η σημαντικότητα μιας ολόκληρης εποχής που αποκρυσταλλώθηκε εκείνη την χρονιά, ίσως περιγράφεται στην ανάλυση του Χάουαρντ Ζιν (Howard Zinn) πως παρόλο που δεν άλλαξε τις δομές ή τους εαυτούς μας, άλλαξε τους τρόπους μe τους οποίους αντιλαμβανόμαστε και τα δύο. Από την πολιτική ως την σεξουαλικότητα, από την δημόσια ως την ιδιωτική ζωή και τα διαπερατά σύνορα τους, θύμισε σε υπερεπαναστάτες και εφησυχασμένους, με την επιτυχία της καθεαυτό ύπαρξης και την μετέπειτα αποτυχία του, πως σιγουριά και ελευθερία δεν πάνε μαζί και πως το ζύγι των φτερών του Ίκαρου δεν μπορεί να ανήκει απόλυτα σε κανέναν.

Τιμώντας κι αποτιμώντας εκείνη την εποχή μέσα από το πρίσμα κυρίως του Εναλλακτικού Αμερικάνικου Θεάτρου, πραγματοποιούμε στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης μια ημερίδα την Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου που όμως ερευνά τις επιρροές και τις «αποτυπώσεις» εκείνης της εποχής και σε άλλες σημαντικές περιοχές, όπως της λογοτεχνίας, του κινηματογράφου, της μουσικής, της φιλοσοφίας, της ψυχανάλυσης και της παιδαγωγικής, ευελπιστώντας να βρούμε το νήμα που συνδέει τις «κοινωνίες της αφθονίας» του τότε με τις «κοινωνίες της κρίσης» σήμερα.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 

09:30-10:15

Έναρξη Ημερίδας:

Χαιρετισμοί

* Δρ. Σάββας Πατσαλίδης, εκπρόσωπος του Φεστιβάλ των Δημητρίων και της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών (συνδιοργανωτής)

* κ. Μπάμπης Μπαρμπουνάκης, εκπρόσωπος του Συνδέσμου Εκδοτών Β.Ε.

* κ. Αλέξανδρος Δαφνομήλης, εκπρόσωπος της Εταιρείας Συγγραφέων Β.Ε.

Συνεδρίες

10:15-11:30

Ξαναπλάθοντας τον Κόσμο: Ο Μάης, τα Κοινωνικά Κινήματα και οι Τέχνες

Προεδρείο: Σάββας Πατσαλίδης

* Το 1968, τα Φοιτητικά Κινήματα και οι Επιρροές στην Παιδαγωγική, Γιώργος Τσιάκαλος, καθ. Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) (15΄)

* Η Αμερικάνικη Εναλλακτική Λογοτεχνία και οι Επιρροές της, Φανή Αθανασιάδου, ποιήτρια (10’)

* Το 1968 και Κινηματογραφικό «Νέο Κύμα», Στράτος Κερσανίδης, κριτικός Κινηματογράφου (15΄)

* Παρέμβαση: Η Ριζοσπαστικοποίηση της Οικολογίας και η Μάθηση, Αλέξανδρος Γεωργόπουλος, καθ. ΑΠΘ (6’)

* «Μετά το Θέαμα»: Διάλεξη – Performance Δανάη Στεφάνου, καθ. Τμήματος Μουσικών Σπουδών και σ.π.Α.Μ. (20′)

* Συζήτηση (15΄)

* 11:30-11:45 – Διάλειμμα για καφέ

11:45-13:00

“Festive Revolutions”: Οι Εναλλακτικές Αφηγήσεις του Θεάτρου του ’68

Προεδρείο: Αναστασία Μουλά-Χατζή, ερευνήτρια εργαστηρίου Ιστολογίας-Εμβρυολογίας Ιατρικής Σχολής ΑΠΘ, αντιπρόεδρος ΕΛΒΕ

* Εθνοφυλετικές Πραγματικότητες και (Θεατρικές) Ετεροτοπίες: Η Προβληματική του ’68 και η Κληρονομιά της, Δρ. Κατερίνα Δεληκωνσταντινίδου, ΑΠΘ (10΄)

* Οι Αποτυπώσεις της Σεξουαλικής Απελευθέρωσης της Δεκαετίας του 1960 στο Μουσικό Θέατρο, Κωνσταντίνος Χατζηπαπαθεοδωρίδης, Υποψ. Διδάκτορας, ΑΠΘ (10΄)

* “Revolution for the Hell of It!”: Κοινωνικές και Πολιτικές Διαστάσεις μιας «Θεατροποιημένης Εξέγερσης», Δρ. Ελένη Καρασαββίδου, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (10΄)

* Παρέμβαση από το Mime Troup του Σαν Φρανσίσκο (Ellen Callas)

* Συζήτηση (15΄)

* 13:00 – 13.15 – Διάλειμμα για snack

13.15- 14.20

Αναζητώντας τα Ίχνη: Απόηχοι και επιρροές του Μάη

Προεδρείο: Γιάννης Πρώιος, εικαστικός

* Το Γυμνό Σώμα της Ουτοπίας του ’68 και η Απογύμνωση της Ουτοπίας Πενήντα Χρόνια Μετά, Δρ. Πηνελόπη Χατζηδημητρίου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (10’)

* Αναζητώντας τα Ίχνη: το 1968 και οι επιρροές του στην Φιλοσοφία, (10’) Γιώργος Σκουλάς, Καθηγητής Πολιτικής Θεωρίας & Ανάλυσης Τμήμα Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών Μακεδονίας

* Ο απόηχος του Παρισινού Μάη σε ελληνικές εναλλακτικές θεατρικές ομάδες: Η περίπτωση του Θεατρικού Εργαστηρίου Θεσσαλονίκης», Ελίζα Θεοδοράνου, Διδ. Τμήματος Θεάτρου ΑΠΘ

* Η Πολιτική είναι το Ασυνείδητο, ή αλλιώς η Μηχανή Άμλετ, εισήγηση/περφόρμανς Ιωάννης Μήτρου, διευθυντής του Διεθνούς Εργαστηρίου Παραστατικών Τεχνών Alma Kalma

* Παρέμβαση από το Living Theatre της Νέας Υόρκης Leah (Vanessa Bachar)

* Συζήτηση (15΄)

14:20-14:30

Λήξη Ημερίδας: Ελένη Καρασαββίδου

Συνδιοργανωτές: ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ Β. ΕΛΛΑΔΟΣ με την υποστήριξη της ομάδας ART ATTACK, η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΘΕΑΤΡΟΥ και ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ο Σ.ΕΚ.Β.Ε., το Α.Π.Θ.

Οργανωτική Επιτροπή: Δεληκωνσταντινίδου Κατερίνα, Καρασαββίδου Ελένη, Χατζηδημητρίου Πηνελόπη, Χατζηπαπαθεοδωρίδης Κωνσταντίνος (με την ιδιαίτερη συμβολή του Σάββα Πατσαλίδη).

Ομάδα Υποτιτλισμών – Οπτικοακουστικής Μετάφρασης: Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Δρ. Κατερίνα Γουλέτη (Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας & Φιλολογίας, ΑΠΘ) Κάλλια Καμπουράκη, Χαρά Τριανταφυλλίδου, Ιωάννα Ασλάνη, Σοφία Γεωργάρα, Γιώργος Τζέλης, Ιωάννα Παναγιωτίδου, Ιωάννα Παππά, Μελίνα Κορωναίου