Δημοσιογραφία | Περαστικά για το επάγγελμα που διάλεξες!

Ίσως είναι η πιο συνηθισμένη λέξη, που ακούει ένας φοιτητής αφού αρχίσει τις σπουδές του στη δημοσιογραφία. Από την άλλη δεν παραλείπονται και οι εκφράσεις του τύπου:  «Πρόσεχε μην γίνεις πουλημένος!», «Ώστε θα είσαι ένας πληρωμένος ψεύτης», «ΡΟΥΦΙΑΝΕ» οι οποίες καταλήγουν σιγά -σιγά στο «περαστικά σου», γιατί οι δυσκολίες σε ένα τέτοιο επάγγελμα είναι πολλές και χρειάζεται υπομονή.

publisher: Χρύσα Γκράνα 

Ας πάρουμε τα πράγματα όμως από την αρχή. Το επάγγελμα του δημοσιογράφου είναι ένα λειτουργικό επάγγελμα καθώς  το πρόσωπο που «δημόσιο-γραφεί», δηλαδή γράφει δημόσια, στοχεύει στη σφαιρική αντικειμενική ενημέρωση του πολίτη. Η δημοσιογραφία έχει οριστεί ως η 4η εξουσία και η άσκηση του δημοσιογραφικού επαγγέλματος διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες και αρχές καθώς οι δημοσιογράφοι ακολουθούν κώδικα δεοντολογίας.

Η  θεωρητική κατάρτιση πάνω στη δημοσιογραφία είναι σημαντική και ουσιώδης. Με την εξάσκηση στο γράψιμο, με σφαιρικές γνώσεις που απαιτούνται και με τις σωστές αντιλήψεις που θα αποκτήσει  ένας δημοσιογράφος, μέσα από την δουλειά του,  θα βοηθηθεί  ώστε να γίνει καλύτερος.

Συνήθως, οι φοιτητές ξεκινάνε από μια εφημερίδα κάνοντας την πρακτική τους ή από το ραδιόφωνο, πλέον και από το διαδίκτυο που έχει αναπτύξει τρόπους σύγχρονης ενημέρωσης μέσα από διάφορα ειδησεογραφικά sites, blogs.

Το μόνο σίγουρο  όταν επιλέγεις ένα τέτοιο επάγγελμα, είναι πως έχεις πάθος και αγάπη μέσα σου, που σε βοηθάει να συνεχίσεις. Λίγοι είναι αυτοί που ξέρουν ότι για αυτή την δουλειά πέρα από τη σωστή χρήση της ελληνικής γλώσσας, την συνέπεια,  το ταμπεραμέντο, την εσωστρέφεια,  τον ηθικό χαρακτήρα ενός δημοσιογράφου, απαιτούνται κι άλλες αρετές.

Οι δημοσιογράφοι είναι κοινωνικοί και πολυάσχολοι άνθρωποι που συνεχώς το μυαλό τους λειτουργεί πολύ διαφορετικά από αυτό του φιλόλογου για παράδειγμα. Έχουν τη δική τους γνώμη που θέλουν να υπερισχύει,  τα ξέρουν όλα, γνωρίζονται μεταξύ τους, είναι αλληλέγγυοι μεταξύ τους και θέλουν να βρίσκουν συνεχώς ειδήσεις.

Το ρεπορτάζ είναι το κυριότερο και το πιο ελκυστικό για έναν ρεπόρτερ- δημοσιογράφο. Κοινωνικοποιείται συνεχώς, γνωρίζει πράγματα, ανθρώπους, ιστορίες,  βιώνει καινούριες εμπειρίες και γεμίζει με ιδιαίτερα συναισθήματα. Ο ρεπόρτερ έχει και χαρακτηριστικά που τον κάνουν καλύτερο στην δουλειά του.  Ακούγεται συνέχεια σε αυτόν τον χώρο πως αν δεν κάνεις το λεγόμενο ρεπορτάζ του δρόμου δεν μπορείς να ονομάζεσαι δημοσιογράφος.

Άραγε οι παρουσιαστές των τηλεοπτικών δελτίων τα «παραθυράκια-συνεργάτες» τους, είναι δημοσιογράφοι ή απλοί εκφωνητές; Οφείλει ή δεν επιτρέπεται η Έλλη Στάη π.χ. (την διαλέγω σαν παράδειγμα γιατί μου αρέσει πολύ και την συμπαθώ ιδιαίτερα) να έχει προσωπική γνώμη πάνω σε ένα σοβαρό ή λιγότερο σοβαρό θέμα που απασχολεί το δελτίο της; Αυτά και άλλα πολλά είναι απορίες που συνεχώς απασχολούν δημοσιογράφους, φοιτητές και ανθρώπους του χώρου.

Σήμερα η μεγάλη ανεργία που πλήττει το χώρο έχει οδηγήσει σε φαινόμενα εκφυλισμού της ανεξάρτητης δημοσιογραφίας. Η ανεργία των δημοσιογράφων αγγίζει το 60% ίσως το μεγαλύτερο ποσοστό από τις υπόλοιπες επαγγελματικές ομάδες και αυτό έχει λειτουργήσει ανασταλτικά στην εκτέλεση του λειτουργήματος.

Δυστυχώς στις μέρες μας  η δημοσιογραφία που υπάρχει δεν είναι ελεύθερη και ανεπηρέαστη από τα ισχυρά  (παγκοσμίως) κέντρα εξουσίας. Αυτό συμβαίνει  γιατί ότι μαθαίνουμε  από τα ισχυρά ΜΜΕ, τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, ιντερνετικές εφημερίδες, είναι ελεγχόμενα και εξυπηρετούν συγκεκριμένα σχέδια ή υπάρχουν και ΜΜΕ που φιλοξενούν φωνές «ελεύθερες» προσπαθώντας να φωτίσουν ένα, απελπιστικά θολό πια, τοπίο.

Παρόλα αυτά, όλοι οι νέοι δημοσιογράφοι μάχονται και αγωνίζονται καθημερινά μέσα από μικρές δουλειές και προσπαθούν ολοένα και περισσότερο για μια ελεύθερη και ανεξάρτητη δημοσιογραφία. Πράγματι κατορθώνουν να κάνουν πολλά καινούρια και δημιουργικά πράγματα. Οι  ίδιοι δεν θεωρούν πως τα πτυχία τους και αυτά που έχουν να προσφέρουν πρέπει να μένουν αναξιοποίητα. Πολλοί δημοσιογράφοι μέσα από δουλειές τους μας έδειξαν πως το επάγγελμα δεν πεθαίνει.

*Το άρθρο αποτέλεσε εργασία στο πλαίσιο των μαθημάτων στο 1ο Δημόσιο ΙΕΚ Δημοσιογραφίας