Ειρήνη Νικολαΐδου: «Αν  είμαστε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας, κάθε έτος μπορεί να είναι η χρονιά μας»

Μαρία-Άννα Τανάγια

Έχουμε κάνει άλλες δύο συνεντεύξεις μαζί (μπορείς να τις διαβάσεις εδώ κι εδώ) αλλά πάντα έχω κάτι καινούργιο να συζητήσω μαζί της. Αυτή τη φορά, στο επίκεντρο της κουβέντας μας ήταν το Linkedin και αφορμή η ομιλία της “Linkedin: Business Up your Image” στο Smart Conference «2018 | Φέτος είναι η χρονιά μου στο Digital Marketing» που διοργανώνει η Pro Seminars.

Μαρία-Άννα Τανάγια

Θα ήθελα να μου πείτε τι είναι εκείνο που σας κίνησε το ενδιαφέρον στο Linkedin.

Για εμένα έχει ενδιαφέρον ό,τι είναι άκρως επαγγελματικό. Το Linkedin είναι μία πλατφόρμα επαγγελματικής γνωριμίας και διασύνδεσης που διαθέτει αξιοπιστία και εγκυρότητα.  Είναι μία  πλατφόρμα που έλειπε απ’ την αγορά και γέμισε ένα σημαντικό κενό. Πλέον, αισθάνομαι ότι ανήκω σ’ ένα σύνολο επαγγελματιών που μπορεί να μη γνωρίζω δια ζώσης, αλλά μπορώ και επικοινωνώ μαζί τους άμεσα και πολύ εύκολα.

Οι περισσότεροι θεωρούμε ότι το Linkedin είναι ένας καλός ή διαφορετικός τρόπος να επικοινωνήσουμε το βιογραφικό μας.  Ισχύει;

Είναι και αυτό. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Το βιογραφικό είναι ένας τρόπος για ν’ απεικονίσεις σ’ ένα χαρτί (το πολύ δύο σελίδων) την επαγγελματική σου πορεία. Στο Linkedin μπορείς να παραθέσεις πολύ περισσότερα δεδομένα: να το εμπλουτίσεις με οπτικοακουστικό υλικό, χωρίς περιορισμό χώρου. Μπορεί να είναι πιο ολοκληρωμένη, πιο δυναμική και πιο διαδραστική η παρουσία σου στο επαγγελματικό στερέωμα, απ’ ότι σε ένα χαρτί Α4. Μπορεί να έχει ήχο, εικόνα, να προσδώσει συγκινήσεις, συναισθήματα κάτι που το χαρτί δεν μπορεί να το κάνει ή μπορεί να το κάνει πιο δύσκολα και πιο απαιτητικά.

Το Linkedin σου δίνει τη δυνατότητα να έχεις προβολή για ό,τι σε εκφράζει ή σε κάνει περήφανο. Επιπρόσθετα, δίνει στην κάθε πληροφορία υπόσταση που μπορεί να διασταυρωθεί άμεσα.

Τι θεωρείτε ότι προσέχουν πρώτα οι επιχειρήσεις στο προφίλ κάποιου;

Για να φτάσει στο προφίλ σου κάποιος, πρέπει να σ’ έχει βρει.  Το πώς σε βρίσκει κάποιος, καθώς και άλλες χρήσιμες πρακτικές είναι θέματα που θα συζητήσουμε εκτενώς στο Smart Conference.

Ένα προφίλ στο Linkedin πρέπει να έχει ενδιαφέρον. Κάτι που για παράδειγμα, μπορούμε να εκτιμήσουμε απ’ τις συστάσεις, την απήχηση και τη δημοτικότητα του ατόμου.  Μπορούμε ακόμα να διερευνήσουμε το δίκτυο των επαφών του, πόσοι τον γνωρίζουν, με ποιους συνδέεται, τι άρθρα ανεβάζει, τι στάση έχει απέναντι στα πράγματα, τι αντίληψη διαμορφώνει για το επάγγελμά του, για το κλάδο του, για την εταιρεία του.

Είναι καθοριστική η αντίληψη που διαμορφώνουμε για το attitude και τη στάση που έχει το άτομο στο προφίλ του. Κι αυτό δεν ισχύει μόνο για το Linkedin αλλά για όλα τα social accountsτου, τα οποία επίσης εξετάζουν οι εταιρείες. Φυσικά, ξεκινάμε με την παραδοχή ότι κάθε πληροφορία είναι αληθής διότι είναι κοινά εκτεθειμένη.

Έχουμε μάθει να προβάλλουμε σωστά τον εαυτό μας;

Αυτό είναι μια εξελικτική διαδικασία που έχει να κάνει με το δυναμικό του καθενός. Θα σου μιλήσω ως coach -άλλωστε ως coach βλέπω όλη αυτή την προσέγγιση και στο Linkedin. Έχει να κάνει με την προσωπική σου ανάπτυξη. Πόσο καλά ξέρεις, τι κάνεις καλά; Πόσο καλά ξέρεις τι πουλάς; Πόσο καλά ξέρεις τι μπορείς να κάνεις για μία επιχείρηση απ’ την αυριανή μέρα; Αν αύριο το πρωί προσληφθείς, τι μπορείς να κάνεις για τους ανθρώπους αυτούς; Όλα αυτά έχουν να κάνουν με την αυτεπίγνωση και πόσο καλά γνωρίζεις αυτό που κάνεις. Αν έχεις αυτογνωσία, είναι πιο εύκολο να τοποθετηθείς στο «ράφι».

Απ’ την εμπειρία σας,  συνήθως υπερεκτιμούμε ή υποτιμούμε τις δυνατότητές μας;

Απ’ την εμπειρία μου ως coach, τις περισσότερες φορές τα άτομα υποτιμούν το δυναμικό τους. Πάρα πολλοί λίγοι το υπερτιμούν. Συνήθως αξιολογούν τον εαυτό τους λίγο ή αρκετά πιο κάτω απ’ το πραγματικό potential. Το ξέρω, είμαι σε θέση να το αξιολογήσω και ως HR mentor. Παρόλα αυτά, όλοι οι άνθρωποι μαθαίνουμε να διαχειριζόμαστε την επαγγελματική μας έκθεση. Κι όσο πιο πολύ εμβαθύνουμε στο δυναμικό μας, τόσο πιο καλά προβάλλουμε τον εαυτό μας.

Αντιλαμβάνομαι ότι στο Linkedin δεν αρκεί ν’ αναρτούμε απλώς το βιογραφικό μας. Πρέπει να είμαστε  και ενεργοί.

Σαφέστατα. Απαιτεί δημιουργικότητα, προνοητικότητα, συγκέντρωση, συνέπεια και συνέχεια σ’ αυτό που κάνεις. Αν δημιουργήσεις ακόλουθους, οφείλεις να τους πληροφορείς καθώς το έχουν ανάγκη. Δεν αρκεί δηλαδή να στήσεις απλώς ένα δίκτυο επαφών. Θα πρέπει και να το συντηρήσεις. Χρειάζεται να εστιάζεις σ’ αυτό που κάνεις και να ενημερώνεις τις επαφές σου με πληροφορίες και αλήθειες που τους αφορούν και τους ενδιαφέρουν.

Οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα έχουν μπει στη διαδικασία ν’ ανακαλύψουν το Linkedin;  Και πώς το χρησιμοποιούν;

Αναλόγως την εταιρεία και την αντίληψη που έχει. Η αλήθεια είναι ότι αξιοποιείται περισσότερο από εταιρείες εύρεσης εργασίας, αλλά και για executive search (εύρεση στελεχών). Αυτές το χρησιμοποιούν στο έπακρο, καθώς το Linkedin προφίλ κάποιου λέει πολλά, αρκεί να ξέρεις να το διαβάζεις. Αν κάποιος βρίσκεται στον  κλάδο του HR, μαθαίνει να τα αξιοποιεί με ελάχιστο έως ανύπαρκτο κόστος. Σύμφωνα με έρευνες που έχουμε, το Linkedin ως μέθοδος προσέγγισης είναι ευρέως ανερχόμενη, καθώς οι εργοδότες ψάχνουν για άμεσα αποτελέσματα.

 

Τι δυνατότητες μας προσφέρει η παρουσία μας στο Linkedin;

Μπορώ να σου πω τα οφέλη που έχω δει εγώ όλα αυτά τα χρόνια: Έχω συνδεθεί με ανθρώπους τους οποίους εκτιμώ βαθύτατα και θαυμάζω. Έχω καταφέρει να μπαίνω στο Linkedin και να στέλνω μήνυμα στην άλλη άκρη του πλανήτη, με διαφορά δώδεκα ωρών και να παίρνω απάντηση στις επόμενες ώρες.

Αυτό που κερδίζεις ουσιαστικά είναι μία διαδικτυακή σύνδεση και μία ευκολία στην επικοινωνία μεγαλύτερη και πιο αποτελεσματική από ένα email. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί ν’ απαντήσει άτυπα, όχι στο πλαίσιο μίας τυπικής αλληλογραφίας. Αν και υπάρχουν κανόνες, δεν υπάρχει αυστηρό πρωτόκολλο. Όλοι είναι πιο άμεσα προσβάσιμοι.

Για παράδειγμα, μπορείς να παρακολουθήσεις μια ομιλία, ένα webinar ή ένα συνέδριο και αμέσως μετά να έχεις την ευκαιρία να συνδεθείς με τους ανθρώπους που μόλις άκουσες. Μ’ έχουν προσεγγίσει πάρα πολλοί άνθρωποι με αφορμή κάποια ομιλία μου, έχει υπάρξει αλληλεπίδραση και αυτή θεωρώ τη μεγαλύτερη «προίκα» μου στο Linkedin.

Πόσο αποτελεσματικό εργαλείο μπορεί να είναι το Linkedin για επαγγελματική δικτύωση;

Αυτός είναι και ο πρωταρχικός του σκοπός. Το πιο σημαντικό είναι η δικτύωση. Ουσιαστικά, έχεις μια φυσική περιέργεια να δεις τι συμβαίνει στο χώρο σου. Τι κάνουν άλλοι, πώς επικοινωνούν αυτό που κάνουν κι εσύ πού βρίσκεσαι σε σχέση με αυτό; Οπότε, έχεις την ευκαιρία ν’ αξιολογήσεις σφαιρικά και ουσιαστικά την παρουσία σου. Μια ωραία παρουσίαση στο Linkedin αποτελεί ένα κίνητρο για όσους θέλουν να γίνουν εξίσου ελκυστικοί. Επομένως, τα standards συνεχώς βελτιώνονται. Πριν από χρόνια δεν είχαμε αυτή την πληροφορία. Τώρα ξέρουμε  τι προφίλ έχουν εκείνοι που ξεχωρίζουν στο χώρο τους. Άλλωστε, όσοι είναι leaders σ’ αυτό που κάνουν, είναι πολύ εύκολο να διακριθούν στο Linkedin.

Μιλήστε μου για τις ευκαιρίες εργασίας και τις αγγελίες. Θεωρείτε ότι έχουν περισσότερο αποτέλεσμα μέσω Linkedin;

Όσα  ισχύουν για τους εργαζόμενους, ισχύουν και για τις εταιρίες. Για ν’ ανεβάσει μια εταιρεία μία αγγελία, πρέπει να έχει λογαριασμό στο Linkedin. Έναν λογαριασμό στον οποίο συνδέονται τα δυνητικά κοινά. Εάν η εταιρεία έχει ένα ευρύ δίκτυο, είναι πολύ πιθανό να βρει τον υποψήφιο που αναζητά.

Είναι απλά τα πράγματα. Για ν’ αρχίσεις να τροφοδοτείς τη σελίδα σου με αγγελίες, πρέπει να εξασφαλίσεις το κοινό σου. Οι εταιρείες φροντίζουν να δημιουργούν κοινά που τους ακολουθούν. Τους τροφοδοτούν με την κατάλληλη ενημέρωση. Μέσα σ’ αυτό το κοινό μπορεί να βρίσκεται ο κατάλληλος υποψήφιος ή κάποιος πολλαπλασιαστής που μπορεί να σε φέρει σε επαφή με  τα κατάλληλα  άτομα που αναζητούν εργασία.

Το Linkedin έχει βάλει κάποιες εφαρμογές που θυμίζουν Facebook. Τι αλλάζει στον τρόπο που είμαστε διαδραστικοί στο linkedin;

Αυτά τα στοιχεία τα είχε από παλιά το Linkedin. Μπορούσες να ποστάρεις ή να πεις την άποψή σου. Πρέπει να καταλάβουμε, όμως, τη διαφορά. Το Linkedin δεν είναι εφήμερο. Αυτό που θα γράψεις, θα μείνει εκεί για καιρό. Αυτό που σχολιάζεις, σε αντιπροσωπεύει διαμορφώνει εικόνα και αντίληψη.

Δεν είναι η πλατφόρμα για να εκθέσεις την καθημερινότητά σου και άλλες δραστηριότητες της κοινωνικής ή προσωπικής σου ζωής. Εδώ έγκειται η διαφοροποίηση απ’ τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα. Είναι απαραίτητο να κρατηθείς σε απόλυτα επαγγελματικό επίπεδο –κάτι που δεν είναι σαφές και αυτονόητο για όλους. Κάποιοι, προσπαθούν να εξομοιώσουν το Linkedin με πλατφόρμες κοινωνικής συμπεριφοράς. Καλό είναι να τονίσουμε ότι πρέπει να υπάρχουν όρια και να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Επειδή όμως τα όρια και το μέτρο είναι υποκειμενικά για τον καθένα, υπάρχουν business etiquettes, τα οποία θα μοιραστώ στο Smart Conference.

Η ιδιότητα του coach θα διαδραματίσει ρόλο στην ομιλία που ετοιμάζετε;

Τα Smart Conferences είναι μία εξαιρετική ιδέα γιατί πρέπει να πεις και να περάσεις πολλά πράγματα σε λίγο χρόνο. Άρα πρέπει να είμαστε πολύ περιεκτικοί, χρειάζεται να προλάβουμε τυχόν απορίες και να βοηθήσουμε τους συμμετέχοντες να φύγουν με όσο το δυνατόν περισσότερα εργαλεία, για ν’ αρχίζουν να εργάζονται μ’ αυτά την επόμενη κιόλας μέρα. Το coaching είναι μέθοδος, είναι προσέγγιση, είναι τεχνική. Οτιδήποτε κάνεις μ’ αυτή την προσέγγιση έχει καλύτερα αποτελέσματα. Θα προσπαθήσω, λοιπόν, ως coach κι όχι ως τεχνικός του Linkedin να μεταφέρω τη δική μου αντίληψη, γνώση και εμπειρία πάνω σ’ αυτό.

Ποιος είναι ο στόχος σας για το Smart Conference; Τι θα μάθει κάποιος φεύγοντας;

Καταρχάς τη χρησιμότητα της πλατφόρμας, τα οφέλη της, πώς μπορεί να εκτεθεί καλύτερα και πιο αποτελεσματικά, τι χρειάζεται ν’ αποφύγει και τι επιβάλλεται να κάνει. Ουσιαστικά, πώς θα ενισχύσει την επαγγελματική του προβολή συνειδητά,  στοχευμένα και κυρίως με επίγνωση.

Για εμένα, δεν αρκεί ν’ αποκτήσει κάποιος  ένα δίκτυο επαφών. Οφείλει ν’ αποφασίσει συνειδητά πώς θέλει να συνδεθεί και τι εικόνα θέλει να βγάζει προς τα έξω επαγγελματικά. Και αυτό, να το υποστηρίζει με συνέπεια, συνέχεια και ουσία.

Διάβασα ότι η ενότητά σας θα είναι διαδραστική. 

Μ’ αρέσει να κάνω διάχυση προβληματισμού. Συνήθως με τις ερωτήσεις που κάνουμε, το κοινό ενεργοποιείται στον προβληματισμό και στην αναζήτηση εναλλακτικών σκέψεων. Μόλις αλλάξουν τα μονοπάτια σκέψης, το άτομο μπορεί να εντοπίσει την επιλογή και να πάρει την απόφαση πιο εύκολα. Αυτός είναι ο σκοπός της δικής μου διάδρασης: Ν’ αποκτήσει ο καθένας συνείδηση και να μπορέσει ν’ απαντήσει σε ερωτήματα όπως: «Πού στέκομαι εγώ στην επαγγελματική μου πραγματικότητα;», «πώς επικοινωνώ σωστά αυτό που κάνω»;

Εσείς χρησιμοποιείτε καθημερινά το Linkedin;

Θέλω να το χρησιμοποιώ καθημερινά, αν και δεν είναι πάντα εφικτό. Θα μπω σίγουρα 4 με 5 φορές την εβδομάδα, μπορεί και κάθε μέρα όταν είναι πιο χαλαρό το πρόγραμμα.

Ποια είναι η πιο συνηθισμένη δραστηριότητά σας σ’ αυτό το κοινωνικό δίκτυο;

Η ενημέρωση στο κομμάτι της εργασίας μου. Μ’ ενδιαφέρει να ενημερωθώ για τις εξελίξεις, να παρακολουθήσω μια ενδιαφέρουσα ομιλία, να σχολιάσω μια συζήτηση. Καθώς το προφίλ μου έχει μεγάλη έκθεση, το Linkedin μ’ ενθαρρύνει να μοιράζομαι εμπειρίες και πληροφόρηση. Φυσικά, τσεκάρω συχνά την αλληλογραφία μου για διαπροσωπικές επικοινωνίες και αιτήματα από επαγγελματίες που θέλουν να συνδεθούν με το προφίλ μου.

Θα ήθελα να θυμηθείτε την πιο πολύτιμη γνωριμία σας μέσω linkedin.

Ειλικρινά, υπάρχουν πάρα πολλές. Συνδέθηκα στο Linkedin με ανθρώπους που θεωρούσα ότι δε θα μπορούσα ποτέ να τους γνωρίσω κι όμως ήταν τόσο απλό. Θα αναφερθώ μόνο στο εξής: Είχα διαβάσει κάποια στιγμή ένα βιβλίο μιας συγγραφέα που ζούσε στη Νότια Αφρική. Όταν το τελείωσα, με κυριάρχησε μεγάλος ενθουσιασμός και μπήκα στο Linkedin ώστε να τη βρω και να μάθω περισσότερα για την ίδια και το έργο της.

Της έστειλα μήνυμα για να της πω πόσο ενθουσιάστηκα με το βιβλίο, αλλά  και να της εξηγήσω πόσο σημαντική είναι σ’ αυτό που κάνει. Ανταποκρίθηκε αμέσως και το αποτέλεσμα ήταν να μου ζητήσει να συνεργαστούμε. Αυτό ήταν πέρα από κάθε προσδοκία. Δεν μπορούσα να φανταστώ ποτέ ότι εκφράζοντας ένα «ευχαριστώ», θ’ ακολουθούσαν πολλά projects και μια συνεργασία χρόνων.

Είμαι συνδεδεμένη με τέσσερα διεθνή δίκτυα, η σχέση μου με τα οποία εδραιώθηκε μέσα απ’ το Linkedin. Δεν υπάρχουν εμπόδια, λοιπόν. Αν η γλώσσα δεν είναι εμπόδιο –καθώς η επικοινωνία γίνεται στα αγγλικά- το Linkedinεξυπηρετεί μια παγκόσμια αλληλεπίδραση, με επαγγελματισμό και εχέγγυα, που σε άλλη περίπτωση θα ήταν πολύ δαπανηρό ή χρονοβόρο να την εξασφαλίσεις.

Για ποιο πράγμα είστε βέβαιη ότι φέτος θα είναι η χρονιά σας;

Φέτος είναι η χρονιά μου γιατί έχω δουλέψει πάρα πολύ, έχω εργαστεί με τον εαυτό μου και την προσωπική μου ανάπτυξη, έχω θέσει στόχους και τους έχω κατακτήσει. Πλέον, βρίσκομαι σε μία φάση συγκομιδής. Όταν εργάζεσαι συνειδητά, με συνέπεια και με εμπιστοσύνη, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι κάθε χρονιά, είναι η χρονιά σου.

Φέτος, έχω τη μεγάλη χαρά και την τιμή να είμαι στο τιμόνι του ελληνικού παραρτήματος της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Coaching (ICF – International Coach Federation). Έτσι, θα έχω την ευκαιρία μαζί με τους συναδέλφους μου coaches, να επικοινωνήσουμε δυναμικά όλα όσα έχουμε καταφέρει και να περάσουμε το μήνυμα ότι θέλουμε και μπορούμε να είμαστε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας.

Marianna says: «Μάθε περισσότερα για το “2018 | Φέτος είναι η χρονιά μου στο Digital Marketing” και μπες στην κλήρωση για ένα free-pass εδώ».