Τόλης Φωτιτζίδης «Ας σταματήσουμε να σκοτώνουμε όνειρα»

Τόλης Φωτιτζίδης

Πρόσφατα ήμουν καλεσμένος για μια ομιλία στο American University of Bulgaria. Εκεί θυμήθηκα πάλι πώς είναι να δουλεύεις με νέα παιδιά που είναι γεμάτα περιέργεια. Παιδιά που δεν έχουν ακόμα δηλητηριαστεί με τα «καθώς πρέπει». Παιδιά που πιστεύουν πως έχουν την δύναμη ν’ αλλάξουν τον κόσμο. Παιδιά που μπορούν να κάνουν τη διαφορά.

Τόλης Φωτιτζίδης Independent Consultant in Strategy and Marketinghttp://www.toleemedia.com/

Το ίδιο ένιωσα όταν είχα συνεργαστεί με την Επί Σκοπόν, η οποία κυρίως είχε φοιτητές στο ανθρώπινο δυναμικό της. Αυτά τα παιδιά δεν γνωρίζουν ακόμα από όρια. Δεν υπάρχει το «δεν γίνεται» ή το «έτσι πρέπει να γίνεται».

Ένας από τους λόγους που υπάρχει αυτό το μεγάλο trend να δημιουργούν τόσοι νέοι startup εταιρίες, είναι πως δεν ταυτίζονται με τις εταιρίες που υπάρχουν εκεί έξω. Δεν τους είναι αρκετό να εκτελούν διαταγές.  Επίσης, σε αγορές με μεγάλη ανάπτυξη και ελάχιστη ανεργία, όπως είναι η Βουλγαρία, η Ρουμανία, ακόμα και μεγαλύτερες αγορές όπως η Γερμανία και η Αγγλία, βλέπουμε το φαινόμενο του Job-Hopping. Αλλάζουν τις εταιρίες ανά έτος ή και ανά εξάμηνο.

Δεν μετράει πλέον μόνο ο σταθερός μισθός και τα μοντέρνα γραφεία. Όταν δεν υπάρχει νόημα σε αυτό που κάνουν, όταν νιώθουν πως είναι απλά ένα εργαλείο και δεν τους αντιμετωπίζουν ως προσωπικότητες με ιδέες και απόψεις, τότε πολύ εύκολα χάνουν το ενδιαφέρον τους και προχωράνε σε επόμενη πρόκληση.

Αυτά τα παιδιά, τις περισσότερες φορές, θέλουν απλώς μια μικρή παρακίνηση για να πιστέψουν περισσότερο στον εαυτό τους και να τολμήσουν να βρουν νέες λύσεις ή να δημιουργήσουν κάτι δικό τους.

Εάν, και μόνο εάν υπάρχει η υποστήριξη από το σπίτι κι από το περιβάλλον στο οποίο έχουν μεγαλώσει.

Έχω προσέξει τεράστιες διαφορές σε παιδιά που έχουν μεγαλώσει σ’ ένα περιβάλλον το οποίο είναι «καθώς πρέπει». Αυτά τα παιδιά, ενώ δεν νιώθουν να κάνουν κάτι που τους εκφράζει, πολύ πιο δύσκολα θα τολμήσουν να δημιουργήσουν κάτι μόνοι τους ή να αναζητήσουν νέα εργασία αν δεν πρόκειται να κλείσει η εταιρία στην οποία εργάζονται.

Καταλήγουν να προσφέρουν τόσο όσο για να μην απολυθούν και αμείβονται τόσο όσο για να μην παραιτηθούν.

Τα παιδιά που τολμούν δεν γνωρίζουν κάτι παραπάνω από αυτά που δεν τολμούν. Δεν έχουν περισσότερα πτυχία, δεν έχουν παρακολουθήσει κάποιο σεμινάριο το οποίο τους έμαθε κάποια μυστικά. Αυτό που διαφέρει είναι η πίστη. Η πίστη στον εαυτό τους. Η πίστη πως μπορούν να είναι ευτυχισμένοι με τη δουλειά που κάνουν. Η πίστη πως υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να πετύχεις στο επιχειρείν, κι όχι μόνο η πεπατημένη που θέλουν να μας διδάξουν οι παλαιότεροι.

Στην έλλειψη πίστης ευθύνεται το περιβάλλον. Η κουλτούρα, η παράδοση, η ανατροφή.

Ευθύνεται η νοοτροπία του φτωχού:

– «Καλά είσαι μωρέ, υπάρχει κόσμος που δεν έχει να φάει»

– «Μην κάνεις μεγάλα όνειρα, η πραγματικότητα είναι σκληρή»

– «Τους λογαριασμούς να πληρώνεις, τι άλλο θες;»

Υπάρχει κι ένας άλλος κόσμος εκεί έξω. Ένας κόσμος με ατελείωτες ευκαιρίες, ο οποίος απλά περιμένει να τον ανακαλύψεις. Στο σημείο που φτάσαμε, ειδικά στην Ελλάδα, δεν υπάρχει πλέον κάτι σίγουρο. Από το μόνο που μπορείς να κρατηθείς είναι από τα όνειρα σου. Αν τα όνειρα σου είναι να μπορείς να πηγαίνεις το καλοκαίρι μια βδομάδα στο χωριό των παππούδων και μια βδομάδα στη θάλασσα, τότε αυτά θα πετύχεις.

Αν ανεβάσεις, όμως, τον πήχη των ονείρων σου και πιστέψεις στα όνειρα που έκανες μικρός, τότε θα βρεις τρόπο να τα πετύχεις. Δεν λέω να γίνεις πλούσιος, ούτε να πεθάνεις δοκιμάζοντας να γίνεις πλούσιος.

Αυτό που εννοώ, είναι πως δεν χρειάζεται να εργάζεσαι  8 με 10 ώρες την ημέρα σε μια εταιρία που δεν σε εκφράζει, ειδικά το 2017.

Δεν χρειάζεσαι πλέον να έχεις μια καθημερινότητα, από την οποία πρέπει να ξεφεύγεις με τις διακοπές. Μπορείς να έχεις μια καθημερινή ζωή που έχει νόημα. Μια ζωή που γουστάρεις, στην οποία νιώθεις σημαντικός.

Μην σκοτώνεις τα όνειρα σου για ένα μισθό, για μια παραίσθηση, για μια πραγματικότητα που σου εμφύτευσαν άλλοι. Αξίζεις πολλά περισσότερα. Για να τα πετύχεις όλα αυτά που ήθελες ως μικρό παιδί δε χρειάζεσαι περισσότερη γνώση. Πίστη χρειάζεσαι. Πίστη στον εαυτό σου και στις δυνατότητες σου. Επένδυσε το χρόνο σου και το χρήμα σου στο να βρεις αυτήν την πίστη πάλι.

Marianna says: «Γνώρισε καλύτερα τον Τόλη περνώντας μια βόλτα από το blog του. Σε περίπτωση που σε ενδιαφέρει το Facebook ως εργαλείο για να επικοινωνήσεις τη δουλειά σου, ο γκουρού μας έχει δημιουργήσει δύο πολύ ενδιαφέροντα και χρήσιμα online courses, το “Mastering Facebook for your Business” και το ολοκαίνουργιο “Smart Facebook Advertising”. Έχω παρακολουθήσει το πρώτο και είναι άκρως διαφωτιστικό, ανυπομονώ ν’ αρχίσω και τα περί διαφήμισης».