10 πράγματα που έμαθα στο TechCamp Κύπρου!

Μαρία-Άννα Τανάγια

Ένας απ’ τους λόγους που είμαι ευγνώμων για την ύπαρξη αυτού εδώ του ηλεκτρονικού περιοδικού είναι ότι μου δίνει την ευκαιρία να ταξιδεύω, να συμμετέχω σε παγκόσμιες διοργανώσεις σαν το TechCamp -η πρόσφατη έκδοση του οποίου πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο και συγκεκριμένα στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας-, να γνωρίζω δημιουργούς απ’ όλον τον κόσμο, να εμπνέομαι, να εξελίσσομαι και να μαθαίνω.  Και αυτή τη φορά, λοιπόν, έμαθα πολλά. Ακολουθούν τα δέκα αγαπημένα μου μαθήματα.

Μαρία-Άννα Τανάγια

1. Εάν θέλεις να έχεις ουσιαστικό αντίκτυπο, πες μία ιστορία

Η trainer Χριστιάνα Βάρδα, στο πλαίσιο του CampFire που πραγματοποιήθηκε στο TechCamp, μας συγκίνησε με ιστορίες και μας προκάλεσε ν’ απαντήσουμε σε βαθιά ερωτήματα. Όπως άλλωστε μας τόνισε: το να απαντήσεις «τι κάνεις» είναι εύκολο. Στην ερώτηση «γιατί το κάνεις» αρχίζουν τα δύσκολα.

Απόλαυσα ιδιαίτερα τη διάλεξή της διότι μου υπενθύμισε το λόγο που δημιούργησα αυτό το ηλεκτρονικό περιοδικό. Όλοι αγαπάμε τις ιστορίες. Είναι εκείνες, άλλωστε, που προκαλούν έντονα συναισθήματα, μας επηρεάζουν και εν τέλει μας εμπνέουν. Η «τάση» είτε είσαι brand, είτε μικρή επιχείρηση, είτε ελεύθερος επαγγελματίας είναι το storytelling γι’ αυτό μη φοβηθείς ν’ αναδείξεις μία πιο ανθρωποκεντρική προσέγγιση!

 

2. Ο τρόπος που καταναλώνουμε το περιεχόμενο επηρεάζει το format του

Το δεύτερο αγαπημένο μου CampFire ήταν η διάλεξη του Maciej Słomczyński. Ο Πολωνός δημοσιογράφος του TVN 24 ευθύνεται για πολλά viral videos του μέσου και μας έδωσε αρκετά insights. Το σημαντικότερο;  Ότι τα κάθετα videos στο Facebook έχουν πολλές περισσότερες πιθανότητες να σκίσουν.

Ο λόγος είναι προφανής:  Το συγκεκριμένο format «μιμείται» τον τρόπο που καταναλώνουμε ή παράγουμε το περιεχόμενο (τόσο όταν διαβάζουμε ή παρακολουθούμε κάτι απ’ το κινητό, όσο κι όταν τραβάμε φωτογραφίες ή video έχουμε το κινητό μας κάθετα).  Απλό, αναμενόμενο, θα μου πεις. Κι όμως, εμένα μ’ έκανε να σκεφτώ πως όλοι οι δημιουργοί περιεχομένου οφείλουμε να προσφέρουμε τη μέγιστη δυνατή εμπειρία στον κάθε χρήστη που επιλέγει να μας παρακολουθήσει.

3. Έχεις στη διάθεσή σου μόλις 3 δευτερόλεπτα

Μπορεί και λιγότερα. Έχεις ελάχιστα δευτερόλεπτα για να τραβήξεις την προσοχή του χρήστη και να σου αφιερώσει τον πολύτιμο χρόνο του. Όλοι σκρολάρουμε ανελέητα και σίγουρα αδιάφορα.

Για να μας συγκινήσει κάτι, πρέπει να είναι δυνατό, χρηστικό, ενημερωτικό, συναισθηματικό και σαφέστατα ανθρωποκεντρικό. Να το θυμάσαι κάθε φορά που ετοιμάζεσαι να κοινοποιήσεις κάτι 😉

4. Εάν πρόκειται για video, δώσε έμφαση στην εικόνα και στις λέξεις

Οι περισσότεροι παρακολουθούμε video όπου υπάρχει διαθέσιμο Wi-fi ή όπου κρίνουμε ότι αξίζει να σπαταλήσουμε τα δεδομένα μας. Είμαστε στο λεωφορείο, στην αναμονή για κάποιον γιατρό, στην ουρά της τράπεζας. Γι’ αυτό και προτιμάμε να καταναλώσουμε το περιεχόμενο φορώντας ακουστικά.

Να μία χρήσιμη παρατήρηση αν πρόκειται να δημιουργήσεις video, λοιπόν. Δώσε έμφαση στην εικόνα, οπτικοποίησε τις λέξεις και πρόσθεσε συνοδευτική μουσική για να γίνουν όλα πιο εύκολα και…διακριτικά.

5. Σε κάθε περιεχόμενο δώσε έμφαση στο συναίσθημα

Τα έχουμε ξαναπεί. Οτιδήποτε προκαλεί δυνατά συναισθήματα (συγκίνηση, θυμό, χαρά, ελπίδα, κ.α.) είναι πιο δυνατό να τραβήξει την προσοχή αλλά και να δημιουργήσει το προσδοκώμενο engagement (την ουσιαστική αλληλεπίδραση με το χρήστη).

Διότι μπορεί να παρακολουθήσεις κάτι και να το ξεχάσεις σ’ ένα δευτερόλεπτο, αλλά μπορεί να το σκέφτεσαι μέρες, να το συζητήσεις, να το κοινοποιήσεις, να το μοιραστείς, να το κάνεις τρόπο ζωής. Αν δημιουργείς περιεχόμενο, διάλεξε τι επίδραση θέλεις να έχεις στο κοινό σου.

6. Περιεχόμενο με κοινωνικό αντίκτυπο

Το διαδίκτυο είναι ένα απ’ τα δημοκρατικότερα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας. Μπορεί να διανύει ακόμα τη «νηπιακή» του φάση –εξ ου και οι «ψόφοι», το διαδικτυακό ξεκατίνιασμα και οι υπόλοιπες παιδικές ασθένειες- ωστόσο είναι στο χέρι μας ν’ αποτελέσει ένα ουσιαστικό μέσο που θα επιδρά θετικά και θα λειτουργεί προς όφελος της κοινωνίας.

Ξέρω, μπορεί να φαίνονται πολύ θεωρητικά όλα αυτά, αλλά αν το σκεφτείς είμαστε όλοι micro influencers και μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά αρχίζοντας με τη δική μας κοινότητα!

7. Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίδιοι

Έχοντας τη χαρά και την τιμή να συνομιλήσω με διάφορους δημοσιογράφους απ’ όλο τον κόσμο, κατά τη διάρκεια του TechCamp Κύπρου συνειδητοποίησα πως ανεξαρτήτως συνθηκών, οι προκλήσεις, οι αγωνίες αλλά και οι ανησυχίες είναι κοινές. Πολλές φορές γκρινιάζουμε πως επειδή ζούμε στην Ελλάδα ή στην Κύπρο δεν έχουμε τις ίδιες ευκαιρίες με κάποιον που ζει σε μία πιο ανεπτυγμένη ευρωπαϊκή χώρα με περισσότερες ευκαιρίες. Σε διαβεβαιώνω, όμως, πως οι digital creators μας είναι εξίσου ικανοί, δημιουργικοί και ανταγωνιστικοί!

8. Κάθε πρόκληση σηματοδοτεί εξέλιξη

Απ’ την πρώτη κιόλας μέρας του TechCamp, μοιραστήκαμε όλα όσα θεωρούμε πρόκληση στη δουλειά μας. Αφού καταφέραμε να τα ομαδοποιήσουμε, κάθε ομάδα κατέληξε σε μία μεγάλη «πρόκληση» την οποία αφού ορίσαμε προσπαθήσαμε να την αντιμετωπίσουμε βρίσκοντας μια λύση.

Έτσι, την τρίτη και τελευταία ημέρα του TechCamp άνθρωποι που γνωριζόμασταν μόλις λίγες ώρες, με εντελώς διαφορετικά backgrounds και σπουδές καταφέραμε να συνεργαστούμε και να προτείνουμε σπουδαίες λύσεις. Αν και στην αρχή μου φάνηκε ακατόρθωτο να βρούμε μία αξιοπρεπή λύση σε λιγότερο από δύο ώρες, διαψεύστηκα και χαίρομαι τόσο γι’ αυτό!

*κοινώς, όταν «ζοριστείς» πάντα βρίσκεις την κατάλληλη λύση.

9. Είμαστε όλοι ψηφιακοί πολίτες, ας φερθούμε υπεύθυνα

Στο επίκεντρο του TechCamp Κύπρου ήταν η έννοια της ψηφιακής υπηκοότητας σε μία εποχή που χαρακτηρίζεται από παραπληροφόρηση. Fake news, «ψόφοι», ένα αμήχανο κοινό που δεν μπορεί, πολλές φορές να ξεχωρίσει το ψέμα απ’ την αλήθεια, την αλήθεια απ’ τη διαφήμιση. Κάθε δημιουργός περιεχομένου οφείλει να σέβεται και να νοιάζεται πραγματικά για το κοινό του.

Να το εκπαιδεύει, να του δείχνει το δρόμο, να το βοηθά να εξελίσσεται. Μόνο τότε θα μπορούμε να μιλάμε για «ενηλικίωση» του διαδικτύου και για δημιουργικές κοινότητες. Ο δρόμος είναι μεν μακρύς, αλλά συναρπαστικός!https://youtu.be/1mkZ5oh0q6I

 

10. Όσο tech και να γίνεις, μην ξεχνάς ποτέ ότι το offline never goes out of style

Κάνουμε μετά μανίας stories, παλεύουμε για ένα check-in, γινόμαστε μέλη σε γκρουπ με σκοπό την επικοινωνία, φλερτάρουμε σε messenger, δουλεύουμε μέσω viber, ζούμε πολλές ώρες μέσα ή πίσω από μία οθόνη. Ωστόσο, η πραγματική offline αλληλεπίδραση δεν μπορεί να συγκριθεί. Το ξέρεις. Απλώς, οφείλεις να το υπενθυμίζεις στον εαυτό σου!

 

*Το TechCamp Κύπρος φιλοξενήθηκε στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας κι εντάσσεται στο TechCamp Global, ένα πρόγραμμα διεθνούς διπλωματίας των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Mπορείς να διαβάσεις περισσότερα για τη version της Κύπρου εδώ.

 

Μπορείς επίσης να δεις το βίντεο με μερικές αγαπημένες στιγμές που τράβηξα απ’ το κινητό μου:

Από το 2010 έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερα από 60 TechCamps σ’ όλο τον κόσμο με περισσότερους από 3.200 συμμετέχοντες από 110 χώρες. Ευχαριστώ θερμά την Ελένη Αλεξάκη και την Ιωάννα Κουτσουνάνου που μου έδωσαν την ευκαιρία να ζήσω αυτή την εμπειρία!